top of page
IMG_8905.jpg

​

GENTOFTE CC RYTTER VINDER STRADE BIANCHE GRAN FONDO 2023!

Mikkel Videbæk kom først over stregen søndag den 5. marts 2023 i Strade Bianche Gran Fondo (for amatører). Dette er en kæmpe bedrift for Mikkel og Gentofte CC er stolte af, at have en rytter, der kan præstere så exceptionelt flot. 

 

Tillykke Mikkel!!

 

Med 41,8 km grus på en 138,5 km rute, der også har 2.250 højdemeter, er Strade Bianche vel det man kan kalde en led satan af et løb. Hvis man ikke går sukkerkold, kan man dø på stigninger på op til 20%, punktere i gruset, sluge støvet fra alle de øvrige ryttere eller bare styrte i kaosset. 

 

Man skal med andre ord have usædvanlig gode ben, en virkelig stærk tro på tingene og en pæn portion held, for at bare komme igennem strabadserne. At vinde løbet er kun for den helt unikke og slidstærke rytter, som Mikkel. Med et træningsprogram og en meget detaljeret tre måneders plan, der startede 1. december, skræddersyet til at præstere et topresultat i Strade Bianche, der bl.a. indeholdte tre træningslejre udenlands, har han formået at slide sig igennem vinteren med gode træningsmakkere for at komme i topform.

 

 6.500 deltagere ønsker at vinde, men det er nok kun 30-40 ryttere der har en reel chance for at vinde. I 2021 gik det op for Mikkel, at han havde en reel chance for at køre med om sejren i Strade Bianche, da han efter at have ligget syg en hel uge og måtte se den sæsons helt store mål om et top resultat i La Marmotte Alpes forsvinde ud i toilettet sammen med opkast, kørte sig til en 19. Plads, efter at have misset starten og kørt hele løbet som en lang enkeltstart.

 

Udover Mikkel, deltog fra GCC også Mikkel Torsting, Nikolaj Kjølhede, Thomas Søndergaard, Mads Brouer, Michael Felding og Jakob Kornbek. Kudos til Jer alle, fra GCC.

 

Her er beretningen fra løbet:

​

10 ryttere fra GCC ankom til Siena onsdag og efter nogle dages recon på ruten, og som tilskuere til de professionelles løb om lørdagen, var det tid til start i Strade Bianche søndag. Med startnummer i første startgruppe, sammen med bl.a. Marco Cipollini og Fabian Cancellera, så det godt ud for Mikkel hvis han kunne holde sig fremme og undgå uheld i de første 20 kilometers kaos.

 

Start kaosset går i gang med det samme, hvor samtlige sejrshungrende ryttere kaster cyklerne ud af vejen med dødsforagt og mere fornuftige (eller bange) typer som Mikkel hurtigt går fra nr.12 til nr. 150, inden første grussektor begynder efter 20 km. Dette korte grusstykke overlever Mikkel, men stresser lidt over at være fanget langt nede inden sektor 2, hvor første store prøvelse for dagen kommer med dagens længste stigning, der nogle steder stiger over 10%. Her sker et styrt i starten af grusstykket, der betyder at store dele af feltet går ned i fart og Mikkel kan avancere en del pladser med lidt slalomløb inden stigningen. Her bliver yderligere 60-70 personer overhalet på vejen mod fronten af feltet, ligesom Mikkel Torsting desværre må slippe.

 

Med  ca. 35 ryttere samlet efter sektor 2, ser det nu lyst ud igen for Mikkel, der kan begynde en skrap nedkørsel mod sektor 3, der blot skal overleves. Selvom kæden ryger af på sektor 3, bliver defekten klaret uden tidstab og en ny makker dukker op: Michael Valgren. Den lyserøde EF Education rytter synes det er hyggeligt med dansk selskab og der bliver lige vekslet et par hilsner.

 

I den flade sektor 4 spredes rytterne i det meget løse grus og Mikkel bliver nervøs for at han nu har ladet de stærke ryttere køre, men førerfeltet samles igen og blandt de ca. 35 rytter er også Marco Cipollini. I sektor 5 bliver den tidligere sprinterkonge dog efterladt på bakken før en voldsom nedkørsel, hvor Mikkel sidste år punkterede, bliver gennemført uden anmærkninger.

 

Før den ultrahårde sektor 6 med 4 bakker, bliver Mikkel lige advaret af Michael Valgren om, at det er nu der skal lidt energi i kroppen, (hvilket Mikkel jo er klar over). Her kører Mikkel sig frem forrest i feltet for at undgå at sluge støvet fra de andre rytteres baghjul. Fornemmelsen og benene er gode og det bliver til et par føringer. De italienske ryttere skruer bissen på, men Mikkel kører med overskud og føler han kan køre fint med. 

 

Frontgruppen kommer som perler på en snor ud af sektor 6, hvorefter der sker hurtig regruppering. Gruppen er stadig stor og er på omtrent 25 mand. Herefter startes et større væddeløb med angreb i øst og vest inden 3 ryttere kører væk. Der kan ikke opnås enighed om hvem der skal hente dem, indtil Valgren sætter sig frem og starter motoren. De tre lykkeriddere bliver hentet hjem til feltet af Valgren & co. med ca. 50 km til mål og roen indfinder sig et kort sekund. 

 

Mikkel ser frontgruppen stå stille et par sekunder, hvorefter han tager chancen og forsøger med et angreb 45 km ude, hvor 3 ryttere kommer op, men ingen vil bruge kræfter på føringer, selvom de får slået et godt hul til feltet. Efter lidt diskussion lykkes det Mikkel at overtale 2 italienske ryttere, med opgivende attituder, til at hjælpe med føringerne, mens den 3. rytter bliver efterladt på en bakke. Efter ca. 15 km i front med stort hul til den resterende del af frontgruppen, kigger Mikkel sig tilbage og kan se en lyserød EF rytter i front af feltet i gang med at snøre udbruddet ind. "Jeg panikker lidt og tænker hvad fanden laver Valgren, inden jeg sætter mig frem og giver den alt hvad den overhovedet kunne trække de sidste 5 km hen til den skrappe sektor 7, hvor mine to følgesvende skulle sættes af for (forhåbentlig) at kunne give lidt ro i feltet".

 

Planen lykkedes. Udbruddet ført an af Mikkel kommer først hen til den skrappe sektor 7 og de to italienere bliver plantet som to oliventræer på grusvejen. Mikkel, som ikke er kendt som en stor nedkører, starter nedkørsel hen mod en meget skrap kontrabakke inden sektor 8 rammes. Bakken, der stiger med over 20% rammes med så stort swung at den kan klares på stor klinge i fuldt angreb. Sektor 8 er en led karl på 2,4 km med 500 meter der stiger omkring 14%. Her rammer Mikkel toppen i bedste protour rytter stil, med følgebil og motorcykel og kan ikke se forfølgerne bagude.

 

Lige inden der drejes ind på sektor 9, som er den sidste sektor, dukker der pludselig en lyserød EF Education trøje op få meter bag Mikkel. Trøjen tilhører naturligvis Michael Valgren. Han er kørt fra feltet. Mikkel råber, “kom så Valgren”, og han kommer op og siger: “Ind på smækken, så kører vi dig til sejr”. Med en stigning på 19% over de sidste 400 meter af sektor 9, kræver det en mandfolkeindsats at følge med Valgren der vender sig om og spørger om Mikkel er med. “En halv ned” bliver meldingen fra Mikkel og de kommer op ad den onde stigning sammen uden at kunne se forfølgerne bagude.

 

“Jeg tror sgu du har vundet” siger Valgren med et sejrsikkert grin til Mikkel. “Arh jeg vil gerne lige ind til stigningen i Siena før jeg tror på det” bliver svaret. Så starter Valgren motoren igen, og Mikkel får lov at sidde på smækken de sidste ca. 13 km. “Jeg kører frem og tager en føring, for at vise Valgren flaget, men efter 45 sekunder siger han: Tror du ikke bare du skal om på smækken igen?” griner Mikkel.

 

På stigningen inde i Siena laver Valgren et lille hul, men venter på Mikkel på toppen, og de kan lige nå en lille hyggesludder inden Valgren siger: “Kør frem og nyd det, du har vundet løbet”. “Det var vildt at vinde og vildt at køre sammen Valgren” afslutter Mikkel. Med 1.37 minut ned til nr. 2 var sejren ikke i fare og en kæmpesejr til Mikkel Videbæk er en realitet. De øvrige GCC ryttere kommer over og lykønsker Mikkel og alle skal skynde sig i lufthavnen. 

​

Vi ser ham lige om lidt, når landevejssæsonen går i gang for os med lidt tykkere maver. Så giv ham en high-five næste gang du ser ham. 

 

Stort tillykke til Mikkel med sejren i Strade Bianche. Stærkt kørt!

​

(Denne artikel er blevet lavet i samarbejde med Mikkel Videbæk og må kun gengives med tilladelse fra Gentofte CC)

​

​

Billeder fra gruset.

IMG_8904.jpg
GCC Logo

©2024 by Gentofte CC

bottom of page